اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

13 فیلم ایرانی ضد اسرائیل | صهیونیست در سینمای ایران

دوشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۹:۰۵ ب.ظ

هرچند که در 4 دهه گذشته و با تغییر رویکرد سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی انتظار میرفت که تولیدات سینمایی معطوف به مقاومت مردم فلسطین و غزه و جنایات اسرائیل بیشتر شود اما متاسفانه کم کاری در این زمینه مشهود بوده و امید است تا هنرمندان بیش از پیش به این مسئله بپردازند

رژیم صهیونیستی در آیینه سینمای ایران
 

در دنیای امروز که کمپانی‌های معروف با ساخت فیلم ها و سریال های متعدد می‌کوشند تا چهره حقیقی و ظالمانه اسرایئل را با دروغ پردازی زیبا جلوه دهند و جنایات های این رژیم پوشالی را مخفی نمایند بیش از هر زمان دیگری در دنیای هنر نیازمند فیلم‌هایی هستیم که چهره حقیقی رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان دهند.

هرچند که در 4 دهه گذشته و با تغییر رویکرد سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی انتظار میرفت که تولیدات سینمایی معطوف به مقاومت مردم فلسطین و غزه و جنایات اسرائیل بیشتر شود اما متاسفانه کم کاری در این زمینه مشهود بوده و امید است تا هنرمندان بیش از پیش به این مسئله بپردازند.

در ادامه مروری داشتیم بر آثار سینما و تلویزیون ایران با موضوع فلسطین و رژیم اشغالگر قدس که در سال های اخیر تولید شده اند:

-«سرب» – مسعود کیمیایی

این فیلم داستان یک زوج جوان یهودی ایرانی را در اواخر دهه ۲۰ خورشیدی روایت می‌کند که خواهان عزیمت به سرزمین موعود (اسرائیل) هستند اما پس از مواجهه با مخالفت سازمان یهودی هاگانا و کشته شدن عمویشان به دست آنها مجبور به فرار شده و درگیر ماجراهای پس از آن می‌شوند. این فیلم بیشتر به مناسبات درونی صهیونیسم نظر دارد و محصول سال ۱۳۶۷ است.

۲-«آتش پنهان» – حبیب کاوش

نخستین فیلمی که در ارتباط با مردم فلسطین و مقاومت‌شان در برابر رژیم صهیونیستی و به همت مرحوم حبیب کاوش  در سال 1369ساخته شد.

 داستان فیلم درباره ژاکوب، یهودی لبنانی الاصل است که در یک میهمانی، به همراه تعدادی از نزدیکانش به دست گروهی که به لباس رزمندگان فلسطینی درآمده‌اند، کشته می‌شود. خواهر و دختر ژاکوب، سارا از این حمله جان سالم به درمی‌برند. رزمندگان فلسطینی که درمی یابند هدف اسرائیلی‌ها از این ماجرا برانگیختن افکار عمومی علیه مبارزه آن‌ها است.

3- «بازمانده» – سیف الله داد

این فیلم یکی از تاریخی ترین و مهم‌ترین اثر سینمایی این سال‌ها می باشد که در سال ۱۳۷۳ تولید شد. فیلمی که درباره مظلومیت مردم فلسطین ساخته شد که تمام بازیگرانش خارجی بودند و کل کار هم در سوریه فیلمبرداری شد. داستان این فیلم به سال ۱۹۴۸ بازمی‌گردد که شهر حیفا در معرض اشغال قرار داشت. «بازمانده» تا به امروز ماندگارترین تلاش سینماگران ایرانی برای تصویر کردن مقاومت مردم فلسطین بوده ‌است.

4- «لبنان عشق من» – حسین کار بخش

این فیلم درباره ماری دختری جوان، فرانسوی و عضو صلیب سرخ است که هنگام کمک به مصدومین بمباران جنوب لبنان اسیر سربازان لحدی می‌شود. آن‌ها قصد دارند، او را به سوی اسرائیل ببرند، اما با گروهی از مقاومت درگیر می‌شوند و شکست می‌خورند. گروه مقاومت هنگام انتقال پیکر نیمه‌ جان ماری به لبنان در مسیری قرار می‌گیرند که در تصرف دشمن است و حوادثی برای آن‌ها پیش می‌آید.

۵-«قاعده بازی» و «هفت سنگ» – سید عبدالرضا نواب صفوی

این ۲ فیلم از دل یک مجموعه تلویزیونی ۲۲ قسمتی (۱۳۰۰دقیقه‌ای) استخراج شدند و در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند.

قاعده بازی:  درباره یک هواپیماربایی توسط گروه مسلح فلسطینی بود که در جریان آن رژیم اشغالگر قدس به جای تلاش برای نجات سرنشینان آن با مرگشان موافقت می‌کند، در حالیکه یک گروه فلسطینی برای نجات جان آن‌ها اقدام می‌کند.

هفت سنگ: داستان یک جوان یهودی ضدصهیونیست است که قصد دیدار با رهبر جنبش انتفاضه را دارد، اما موساد او را شناسایی می‌کند و تحت تعقیب قرار می‌دهد.

اطلاع نگاشت: واکنش اهالی سینما و تلویزیون به جنایات اسرائیل
۶-«هیام» – محمد درمنش

این فیلم یک فیلم ضد اسرائیلی ساخته 1382 است که داستان زوجی فلسطینی را حکایت می‌کند که قصد دارند به انگلستان بروند تا در آرامش زندگی کنند، اما در حین حرکت و خروج از جنین، در ایست بازرسی نیروهای اسرائیلی از هم جدا می‌شوند و با حمله گسترده سربازان اسرائیلی به اردوگاه جنین مواجه می‌شوند. همه بازیگران این فیلم عرب و لبنانی‌اند.

۷-«زخم زیتون» – محمدرضا آهنج

زخم زیتون فیلمنامه‌ای از رضا مقصودی درباره ماجرای زنی فلسطینی است که با وجود مخالفت همسرش برای بازگشت به جنگ علیه نیروهای اشغالگر، به طور ناخواسته در جریان جنگ قرار می‌گیرد و به حقایق جدیدی دست پیدا می‌کند.

۸-«تولدی دیگر» و « بیگانگان» – عباس رافعی

این فیلم با موضوع مقاومت مردم فلسطین و لبنان در سینمای ایران و به سفارش شبکه الکوثر ساخته شد.

۹-« شکارچی شنبه» – پرویز شیخ هادی

داستان فیلم به زندگی کودکی می‌پردازد که به میان اقوام مختلف رفته و از هر یک چیزی آموخته‌است. ۸۰درصد فیلمبرداری «شکارچی شنبه» در طی اقامت ۲۵ روز گروه فیلمسازی در لبنان شده و ۲۰ درصد آن در مناطق مختلفی از ایران نظیر چالوس و تهران انجام شده‌است.

۱۰- «سی و سه روز» – جمال شورجه

این فیلم مستقیماً به تحولات منطقه پرداخته است و جنایات اسرائیلی‌ها را فاش کرد. این فیلم جدی‌ترین تلاش سینمای ایران برای نشان دادن مقاومت ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

۱۱- «ریسمانی نزدیک تر از رگ» – مسعود اطیابی

این فیلم در لبنان ساخته شده و داستان آن به یک خانواه روستایی به می‌گردد که خانه‌شان پس از اشغال جنوب لبنان به یک مرکز نظامی تبدیل شده و حتی درختانش قطع می‌شوند. مالک خانه نظاره‌گر اتفاقات تلخی است که در آن می‌افتد که در نهایت با رضایت خودش، نیروهای مقاومت آن را بر سر اشغالگران خراب می‌کنند.

۱۲- «قناری» -جواد اردکانی

این فیلم در سال ۱۳۸۲  با موضوع مقاومت مردم فلسطین تولید شد. فارس پسرک خردسال فلسطینی که لکنت زبان دارد، قناری کوچکی را از پدر سیمون هدیه می‌گیرد. اما به سفارش پدر سیمون باید برای قناری خود محیطی آرام و کم سر و صدا ایجاد کند تا قناری بتواند برایش آواز بخواند. تلاش فارس برای یافتن محیط امن و آرام او را با مسائل مختلفی روبرو می‌کند. «قناری» روایتی از تلاش یک کودک فلسطینی برای یافتن محلی آرام در دل هجوم و هیاهوی دشمن است.

۱۳- «وفا» -محمدحسین لطیفی

داستان فیلم با موضوع جوانی به نام ژوبین پناهی است که به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی در ایران زندانی است. او به دلیل مشکلات روحی و روانی که پس از کشته شدن پدر و مادرش در انفجار بمبی در قبرس پیدا کرده به بیمارستان منتقل می‌شود. در این زمان یک مامور موساد(سازمان اطلاعات اسرائیل) برای ربودن او از آسایشگاه روانی وارد ایران می‌شود.

۱۴- «چشمان آبی زهرا» – علی درخشی

روایتی از زندگی یک دختربچه فلسطینی است. این سریال روایتی نمادین از تشکیل کشور جعلی اسرائیل را ارائه می‌کند. به این معنی که تئودور (فرزند یکی از مقامات صهیونیستی)، به عنوان یک کودک ناقص‌الخلقه، استعاره‌ای از رژیم صهیونیستی است که با دزدیدن اجزای سایرین در پی زنده نگه داشتن خود است.

۱۵- «سرجوخه» – احمد معظمی

این سریال که در سال 1400 روی آنتن تلویزیون رفت روایت یوری گال که رئیس میز ایران در موساد است در سریال سرجوخه محور تمام خرابکاری‌ها و ترورها قرار می‌گیرد. ترورهایی که موساد بعضاً مسئولیت آن را به عناوین مختلف پذیرفته است.

۱۶- «روباه» – بهروز افخمی

موضوع فیلم درباره مسائل امنیتی و جاسوسی در حوزه انرژی هسته‌ای است. برادر نتانیاهو برای انجام یک عملیات تروریستی جدید علیه دانشمندان هسته‌ای به ایران می‌آید. این مأمور حرفه‌ای در ایران برای رسیدن به اهداف خود از یک راننده ساده سوء استفاده می‌کند.

فارس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی