اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

 در پرونده فیلم های ضدایرانی هالیوود «اسکندر» یکی از اصلی ترین این فیلم‌های بدلیل استفاده از ژانر تاریخی و قدیمی ترین فیلمی که ایران باستان را به تصویر کشیده است. می باشد. اسکندر ساخته ی سال 2004 الیور استون و با همکاری کمپانی معروف برادران وارنر است.

فیلم الکساندر بزرگ در واقع یک اثر تحریف کننده ی تاریخی است که تنها به قصد تصاحب گیشه ها و فروش بالا اکران شد اما این فیلم در گیشه های فروش نیز شکست خورد. در این فیلم نه تنها ایرانی ها بربر و وحشی معرفی شدند بلکه خود اسکندر و سپاهیانش نیز همجنسگرا و خوشگذران به نمایش گذاشته شدند. اسکندر که در واقع یک انسان خونخوار و عیاش بود در حد یک الهه و حتی خدا در طول تاریخ ماندگار شده است همانطور که میدانیم اسکندر مقدونی به بهانه ی به آتش کشیدن آتن توسط خشایار شاه به قلمرو هخامنشیان حمله ور شد و پس از تصرف مصر و بابل وارد خاک اصلی ایران شد وی تخت جمشید را به آتش کشید و سربازانش به دختران و زنان و حتی پسران پارسی تجاوز کردند و به قتل و غارت ایرانیان پرداختند. اسکندر به این قلمرو تصرف شده هم قناعت نکرد و سپس به هند لشکر کشید و در آنجا نیز به خونریزی پرداخت. این به اصطلاح الهه به همجنسگرایی و شرابخواری معروف بود و در عیش و نوش هایش از هیچ کاری رویگردان نبود.

اسکندر، از بدترین فیلم‌های ضدایرانی با انبوهی از تمشک‌های طلایی

فیلم آن قدر ضعیف بود که نامزد شش جایزه ی تمشک طلایی شد که هرسال به بدترین های سال هالیوود اهدا می شود: نامزد بدترین بازیگر برای کالین فارل (برنده: جرج دبلیو بوش برای فارنهایت 11/9)، نامزد بدترین بازیگر زن برای آنجلینا جولی، نامزد بدترین کارگردان برای الیور استون، نامزد بدترین فیلمنامه باز هم برای الیور استون، نامزد بدترین بازیگر نقش مکمل مرد برای وال کیلمر( برنده: دونالد رامسفلد برای فارنهایت 11/9) و نامزد بدترین فیلم سال.

اما این تمام فاجعه نبود: آی ام دی بی نمره ی 5.7 از 10 را به این فیلم داده و منتقدین سرشناسی چون راجرایبرت فقط دو ستاره به فیلم صد و پنجاه و پنج میلیون دلاری وارنر دادند(با دلار 35000 ریالی این بودجه چقدر می شود؟ هالیوود حاضر است برای یک فیلم زرد چقدر هزینه کند، فقط به شرط ضد ایرانی بودن؟). این فیلم با اقبال مخاطبان هم مواجه نشد. عده ای گفتند مشابه سقوط امپراطوری اسکندر، این فیلم سقوط الیور استون بود و عده ای دیگر هم می پرسیدند: الیور استون پیش خودش چه فکری کرده که حاضر به ساخت چنین فیلمی شده؟ (تیتر دو یادداشت که توسط مردم عادی در فروم های اینترنتی منتشر شده اند.).

فیلم گاف های بسیار زیاد تاریخی هم در خود دارد که همه دست به دست هم از عوامل ضعف فیلم محسوب شده اند. به عنوان مثال در هیچ جای تاریخ ما رفتار عطوفت آمیز با اسرا را از طرف اسکندر مقدونی نمی بینیم. اما در فیلم اسکندر او رفتاری کاملا توام با مهربانی و تمدن دارد!. خصوصا رفتارش با شاهزاده خانم ایرانی در فیلم تحریف تاریخ است( آی ام دی بی). حتی طراحی لباس ها -که برای یک فیلم تاریخی بسیار حیاتی محسوب می شود- پیش پا افتاده و سطحی نگریسته شدند تا این فیلم پر خرج از این لحاظ هم ضربه بخورد. این فیلم گاف کم ندارد: استفاده از تقویم ژولینی در سال 283 قبل از میلاد، حال آن که این تقویم 45 سال قبل از میلاد مسیح ابداع شد. در جنگ با ایرانی ها رهبر امپراطوری پارس "عربی" حرف می زند! و...

جالب است چند نکته را در مورد این شکست بدانید: ابتدا کمپانی تاریخ اکران فیلم را روز 5 نوامبر 2004 قرار می دهد. بعد از مدتی 20 روز تاخیر در تاریخ اکران به وجود می آورند تا به قول خودشان در برهه ی سنگین تری از رقابت برای اسکار قرار گیرند. به این معنی که کمپانی برادران وارنر این فیلم را گل سر سبد فیلم های سال اش می دانسته و از آن توقع اسکار هم داشته. آن هم از فیلمی که "هیث لجر" فقید، برد پیت، راسل کرو و راسل کرو بازی در آن را نپذیرفته بودند و "باز لورمن" به خاطر آن پروژه ی خودش را کنسل کرد.

این فیلم از آن دسته از فیلم های ضد ایرانی بود که هالیوودی ها هم رویشان نشد با جایزه ای از آن تقدیر کنند.

در فیلم همواره ایرانیان بربر به معنی وحشی نام برده می شوند. سربازان لشگر داریوش همگی به شکل اعراب هستند با لباسهای کهنه و خجالت آور و فرماندهی داریوش هم شرم آور است و تنها دستور حمله ی مستقیم به لشگر دشمن را می دهد در  مقابل سربازان لشگر مقدونیه همگی عضلانی و منظم به تصویر کشیده شده اند و تاکتیکهای نظامی اسکندر و تقسیم کردن نیروها برای شکست لشگر عظیم ایرانیان در حد تاکتیکهای رعد آسای آلمان نازی است. یک نکته در مورد بازیگر نقش داریوش سوم -راز دگان-این است که او متولد اسراییل و البته چشم سبز است و انتخابش برای این نقش هم از آن کارهاست. باید از استون و رفقایش پرسید چه اصراری است تا اسکندر را که به گواه تاریخ، سرداری لاقید و میخواره و منحرف جنسی بوده در حد یک سمبل و اسطوره بالا ببرند و آن را به عنوان نماد شکوفایی تمدن غرب مطرح کنند؟ آیا این یک بیوگرافی است؟ یک پروپاگاند تاریخیست؟ چیست؟ اسکندری که اصلا" مقدونی بود و پدرش فیلیپ با لشگرکشی و زور سر نیزه یونان را فتح می کند، و نفرت یونانیان از او تا انجاست که حتی از اردشیر دوم برای شکست دادن فیلیپ درخواست یاری می کنند (البته اردشیر برای تلافی تحریکات اتن در مصر، قبول نمی کند) و مگر یونان تا پیش از ظهور امپراطوری روم نماد تمدن غرب به حساب نمی آمده؟

در فیلم تمام سربازان لشگر داریوش غلام و برده معرفی میشوند که به اجبار به جنگ آورده شده اند و خود داریوش هم مردی بزدل و ترسو به تصویر کشیده شده است که به هنگام فرار سربازان خود را با گاری زیر میگیرد و میکشد تا خود کشته نشود.

در صحنه‌ای از فیلم اسکندر قصد دارد به تهییج و تشجیع سربازانش بپردازد دیالوگی دارد عجیب و پر مفهوم  که پیام دار هم ادا میکند و به سربازانش میگوید:

شما برای وطنتان می جنگید ولی اینها-اشاره به پارسیان- برای وطنشان نمی جنگند. آنها می جنگند چون شاهشان گفته باید بجنگند!!!

و این در حالیست که اینجا اسکندر مهاجم محسوب می شود و طبیعتا سربازان پارسی‌اند که برای شهرشان [هرچند خیلی دور از مفهوم یونانی آن] می‎جنگند. در شرح هگل استاد جواد طباطبایی  آورد اصل این جمله مربوط است به قدیمی‎ترین اثر نمایشی تاریخ، یعنی تراژدی یونانیِ «پارسیان» اثر آیسخولوس، از زبان یک سرباز آتنی خطاب به سربازی از لشگر خشایارشا – که آنجا طی جنگ سالامیس، به یونان حمله کرده بود.

دختر داریوش رکسانا که به همسری اسکندر در می آید بی شباهت به یک عرب زاده نیست به کل انتخاب این بازیگر سیاه پوست به عنوان دختر داریوش خنده دار است برای دوستان جالب خواهد بود بدانند که برای ایفای نقش مادر اسکندر از یکی از خوش چهره ترین بازیگران غرب(آنجلینا جولی) استفاده می شود که حتی در طول فیلم پیر هم نمی شود اما بجای یک زن ایرانی که جهانشگایی چون اسکندر آنرا در گذر از اینهمه خاک و رویت تعداد بیشماری زن و دختر به همسری برمی گزیند یک بازیگر سیاهپوست انتخاب کرده اند که نمادی عجیب از ایران به بیننده القا میکند.

صحنه ای در تاریخ هست که در نبرد گرانیکوس اسکندر دستور می دهد دست آن ایرانی را که به وی تیر می اندازد به نحو فجیعی قطع کنند، اما در این فیلم اثری از نبردهای اصلی وی با ایران همچون گرانیکوس و گوگملا نمی بینیم. شاید بدین خاطر که این صحنه ها میتوانست چهره مثلا مقدس اسکندر در این فیلم خدشه دار کند. علاوه بر این درگیری اسکندر با سردار بزرگ ایرانی آریوبرزن نیز در فیلم موجود نیست و از همه مهم تر اینکه صحنه ی تاریخی به آتش کشیدن تخت جمشید نیز برای این فیلم ساخته نشده است. به کل شما هیچ صحنه ای از وحشی گری سربازان مقدونی علیه ایرانیان در فیلم نمیبیید و سربازان اسکندر خوددار، متواضع و  البته خوش گذران به تصویر کشیده شده اند.



معرفی فیلم سینمایی ضد ایرانی اسکندر
همه فیلم های با موضوع ایران هراسی

نظرات (۱۹)

عالی بود

ممنونم ازشما

افعی تهران

۳۰ مرداد ۰۲ ، ۰۹:۳۰ اسطوره سازان

در پاسخ به سیروس هادیزاده
باید عرض کنم که حوزه تاریخی و افتخارات ایران در هم تنیده با همسایگانش است کسانی که چندین هزار ساله با هم فرهنگ همجواری دارند که کشورهای عربی بخش مهمی از این هویت تاریخی اند
اتفاقا در مختار ایرانی ها ارج و قرب دارند و پایه اصل قیام اند
حالا خبیثی مثل شمر به خاطر عصبیت و عرب گرایی افراطی که داره اسم غلامش رو میذاره رستم بحث دیگه است که بازم معنی داره دشمنان ایران مثب شمر نفرین و لعنت شدن
 

۰۸ خرداد ۰۲ ، ۱۶:۱۴ سیروس هادیزاده

ما ایرانی ها تموم فیلم های تاریخیمون ک میسازیم مرتبط به کشورهای عربیه و الان همتون نگران تمسخر و توهین کارگردان فیلم اسکندرین؟ 

وقتی توی کشورمون میسازن به اسم مختار و داخلش چندین بار به ایران و ایرانی توهین میشه چه انتظاری از دیگران باید داشته باشیم؟ 

این کاریه که هزاران سال تمام دشمنان ایران دارن انجام میدن و اصلا هدف همینه که تاریخ ایران رو تحریف انکار و از بین ببرن مثل کتاب سوزی های یونان اعراب مغول ها مثل انکار دروغ هر حکومتی که بعد از ساسانی ها دست به نابودی اوستا فرهنگ تمدن و تاریخ ایران داشت چه الان چه پنج سال چه ده ها سال چه قرن و هزار سال با سوزاندن با دروغ با آتش سوزی و به هر طریقی که می تونن باید هم اینکار کنم چون ترس اون ها بزرگتر عظمت و شکوه تاریخیِ که به یکباره دنیارو متحول کرد تمام مردمان دنیا عاشقانه در پی یک لحظه دیدن کوروش بزرگ بودن حتی با اینکه می دانستن هیچوقت این اتفاق نمی افته چون اون دشمنان می‌دونن کسی که منشور حقوق بشر رو نوشته و یهودیان و اسرا رو آزاد کرده قطعا می تونه دنیارو یکپارچه کنه و همین موضوع ترس به اندامش انداخته که حتی این موضوع که به سان برهان برای کوروش در فیلم به نام اسکندر بزنن نه اسمی از آریو برزن و نبردشون و سوزاندن تخت جمشید این یونانی حتی کتاب هرودوت رو هم زیر پا گذاشتن یا گزنفون که کتابی با نام کوروش نامه نوشته برای تربیت یک امپراطور جهانی ولی دیگه در عصر آکواریوس و آگاهی هستیم گوشی و شبکه اینترنت جهانی یک کائنات الهی شده تا تمام این دروغ ها و عیان و خورشید تابان نور رو بر همه بتابونه و چیزی به انفجار اصلی و باور تمام ایرانیان به اجداد بزرگشون نمونده 

ماهم توانایی بوجود آوردن چنین فیلم هایی رو داریم، فیلم مختارنامه که کاملا به دست ایران و بازیگران ایرانی فیلمبرداری شد چقدر دقیق و خوب بود ولی حیف که درمورد تاریخ خودمون هیچ فیلمی بوجود نیامده، ای کاش یه فیلمی هم درمورد تاریخ کشورمون  درست میکردیم. 

تورو خدا از زمان سلسله اشکانی و ساسانی و هخامنشی یک فیلم ماندگار بسازید. این چه وضعیه که ویژگی های اسکندر و کشورمان عوض شده (ایرانیان شدن وحشی و اسکندر احساسی و دوست داشتنی). این قدر دروغ توشه تازه توی فیلم یک شب با پادشاه اومدن آبروی خودشونو خریدن با خوب نشون دادن یهودیان. که آره ما یهودی ها زمان خشایار شاه باعث مرگ مثلاً صدها هزار ایرانی نشدیم. 

۱۴ مهر ۰۱ ، ۰۴:۱۳ سینا سیاهپوش

هنوز از کشورِ ایران یک فیلمِ تاریخیِ ایرانی نیومده بیرون ; تنها برای شیعیان میسازند ... بایدم غربی ها به میلِ خودشون صحنه سازی کنن !!

درود آقا مهدی
تا زمانی که ما نسازیم برامون خواهند ساخت

تا زمانی که ما نسازیم برامون خواهند ساخت، انقدر هزینه کردیم برای فیلم های تاریخی عربی که روزگار خودمون فراموش شده

این مشکل اون کارگردان نیست به نظر من مشکل ایران و ایرانیه که نتونسته یه فیلم راجعبه ایران باستان و پادشاهان سلحشور و با ادب سرزمینمان بسازند تا شاید خارجیها هم با تاریخ بزرگ سرزمین ما آشنا بشن

من یک سومشو دیدم و دیگه نتونستم ادامشو ببینم . از همون دیالوگ اولش که به عنوان متجاوز وارد شده و به سربازاش میگه شما برای وطنتون میجنگین حالم بد شد . مارم وحشی نشون داده از طرفی خودشم روانی. تو حرم سرا از بین این همه زن ی پسر انتخاب میکنه . چ فیلم مزخرفی

این هایی که میگن فیلم مسخره هست ، حرف بی خودی میزنن فیلم با شکوهی هست ولی چون ضد ایران هست و ایران شکست خورده. بعضی ها تعصب دارن  و میگن مسخره بوده 

اینطور بگم اگ یه قل دو قل بازی کنید بهتر از تماشای این فیلم بسیار بسیار پوچ و مزخرفه. همه چی این فیلم مزخرف و بیهوده و وقت تلف کردنه. حیف 3گیگ ترافیک ک جرومش کردم.

فیلمی کاملا مسخره نه سرش معلوم بود و نه تهش ....بنام اسکندر بود مثلا اما در هیچ صحنه ای از رفتار و حرکت و ژست اسکندری خبری نیست ...بیشتر این فیلم سلیقه ای ساخته شده و اصلا ربطی به تاریخ ندارد ....گارگردان و تهبه کنندش خواسته اند خوش خدمتی کرده باشند به هالیوود ولی متاسفانه همون هم نصیبشان نشده ....

خیلی فیلم تخیلی و مسخره ای بود کاملا وقتمو هدر دادم. اینا از آ-خ*و*ن*د-ا هم بدترن آخه چقدر دروغ؟

 

رکسانا دختر داریوش نیست.دختر وخش آورد فرماندار سغد جایی در نزدیکی سمرقند امروزی هست.رکسانا یا روشنک سومین همسر اسکندر بوده. او چند سال قبل از رکسانا با استاتیرا دختر داریوش سوم و همینطور با پروشات دختر اردشیر سوم بصورت همزمان در مراسمی موسوم به ازدواج گروهی ازدواج میکنه. تا صلح بین اونها و ایرانیان برقرار بشه.هشتاد نفر از لشکریان اسکندر هم با زنان پارسی در اون شب به همین منظور در شوش ازدواج میکنن.

باور کنید اگه این فیلم و ندیدین نه تنها چیزی از دست ندادین ، بلکه سه ساعت و اندی هم در وقتتون صرف جویی کردین.هر فیلمی به جاش ببینید بازم برد با شماست

اینقد مسخره بود که نصفشو فقط نگاه کردم 
من تلیراشو دیدم  موسیقی و تصویریش خیلی باشکوهه اما نمی تونم قضاوت کنم چون کل کار رو ندیدم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی