اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

حجت الاسلام دکتر «سید محمد حسین نواب» در نشست «تأثیر زبان قرآن بر هنرهای تجسمی» از سلسله نشست های نمایشگاه آسمان نگاره ها که در فرهنگستان هنر برگزار شد، گفت: وقتی آیات قرآن کریم را مرور می کنیم به قصه های زیادی بر می خوریم. قصه حضرت موسی 150 بار در قرآن تکرار شده است. خداوند یک کلیتی را در قالب موسی برای ما بیان کرده است. قصه های قرآن مکان مند و زمان مند نیستند، اگر این طور بود قرآن کتاب قصه می شد نه کتاب هدایت.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قصه های قرآن کریم قابل تفسیر و تشریح است، عنوان کرد: به همین دلیل قرآن کتاب هدایت است. آیاتی که در مورد حضرت موسی (ع) وجود دارد، در حقیقت می خواهد موسی وار بودن را به ما یاد دهد. قرآن کریم می خواهد از طریق قصه راه و رسم زندگی را به ما آموزش دهد. در مورد ضرب المثل هایی که داریم باید گفت که دو دسته ضرب المثل داریم، یک سری زمان مند و مکان مند هستند و دسته ای دیگر این طور نیستند؛ به عنوان مثال قصه هایی که در مورد ملا نصرالدین وجود دارد، زمان مند و مکان مند نیست.

وی اظهار داشت: در آثار نگارگری آنچه می بینیم، رئال نیست. نگارگر دنبال این است که صحنه ای نشان دهد که قابل تأویل باشد. نگارگری خیال ما را به رسمیت شناخته است. وقتی در نگارگری می بینیم برقعی روی صورت پیامبر است یا نوری دور سر ایشان است، به این دلیل است که ما چهره ایشان را به زیباترین شکل تصور کنیم. به رسمیت شناختن قوه خیال در هنرهای اسلامی نکته مطرح و مهمی است. اینکه در نگارگری برقعی برای پیامبر می کشند به این دلیل است که هنرمند فکر کرده اگر زیباترین چهره را بکشد، 100 سال دیگر ممکن است آن چهره از نظر مردم زیبا نباشد. در قرآن کریم می بینیم که کلیات بیان شده است. به عنوان مثال قرآن چهره حضرت یوسف را توصیف نمی کند، در نتیجه هر فرد یک یوسف فوق العاده زیبا در ذهن خود بازسازی می کند. همچنین هیچ شمایلی از پیامبر در قرآن کریم نداریم. این بازی دادن خیال ما در قرآن کریم و هنرهای اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام نواب که دکترای فلسفه هنر دارد، خاطرنشان کرد: نحوه قصه گویی قرآن کریم قابل تأویل است. در جایی که حضرت ابراهیم بت بزرگ را نمی شکند و تبر را بر روی دوش او می گذارد در واقع یک صحنه تئاتر بزرگ خلق می کند و یا در جایی که حضرت ابراهیم می گوید من ماه و خورشید را می پرستم یا باید بگوییم او دروغ می گفته و یا اینکه نمایش بازی می کرده تا درس توحید و زندگی به مردم بدهد. مسلم است که مورد دوم صحیح است.

گفتنی است، نمایشگاه نگارگری «آسمان نگاره‌ها» تا ۴ اسفندماه در گالری ابوالفضل عالی و گالری شماره ۲ خانه عکاسان حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان به هنر نگارگری است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۸ ، ۱۳:۱۳

فیلم های روسیه جنگی 2022

فیلم امانت Amanat از فیلم های روسیه جنگی 2022 است که به تاریخ نظامی امپراتوری روسیه در نیمه اول قرن نوزدهم می‌پردازد. این فیلم در تاریخ 26 می 2022 برابر با 5 خرداد 1401 در سینماها اکران شد.

  • سال تولید: 2022
  • کارگردانان: آنتون سیورز (Anton Sivers) و رئوف کوبایف (Rauf Kubayev)
  • بازیگران: ارسلان مورزابکوف، امین خوراتوف، واروارا کومارووا و…
  • امتیاز IMDb: نمره 6.8
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89%
  • ژانر: جنگی، تاریخی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۸ ، ۰۷:۴۶

توکودیدس یا توسیدید: چنین نقل میکند که بعد از اینکه خشایارشا وارد آتن شد جار زد که هرکس از آتن رفته بازگردد و بداند که مال و جانش محفوظ است، و چون در آتن آذوقه نبود خشایارشا گفت که از گندم ارتش ایران به آنها بدهند.
این در حالی است که در فیلم ۳۰۰ خشایارشا یک یاغی خونخوار به تصویر کشیده شده بود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۸ ، ۱۷:۲۲

طی یک دهه اخیر استفاده از بازیگران غیرایرانی و اکثراً غیرمسلمان در فیلم‌هایی سینمایی کشورمان رواج پیدا کرده و گاهی حاشیه‌هایی را هم به همراه داشته است. به عنوان نمونه، یکی از جدیدترین حاشیه‌ها به پخش تصاویر نامناسب بازیگر هندی یکی از فیلم‌های سینمایی روی پرده اختصاص دارد. این موضوع انتقادهایی را به همراه داشت و برخی کارشناسان عنوان کردند باید نظارت بیشتری برای استفاده از این هنرپیشگان غیرایرانی صورت گیرد.

ابراهیم داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در این باره به خبرنگار فارس گفت: در موضوع بازیگران خارجی در سینمای ایران، تا کنون ملاحظه ما عدم حضور آنها در فیلم‌های مستهجن و غیراخلاقی و عدم شهرت آنها به مفاسد اخلاقی بوده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۸ ، ۱۱:۲۲

مخالفت حکومت‌های جور و مستکبر در طول تاریخ با انبیاء و فرستادگان الهی و برنامه‌ریزی و انجام اقدامات فراوان اقتصادی، سیاسی، نظا‌می و فرهنگی برای مخالفت و از بین بردن انبیاء و ائمه اطهار(ع) و شکست جریان و نهضت آنان و به ویژه تلاش برای کشتن امام زمان(عج) و ایضا تلاش برای بوجود نیامدن زمینه‌ها‌ی لازم برای ظهور که با هدف جلوگیری از قیام ایشان انجام ‌گرفت، سابقه تاریخی دارد که لازم به ذکر است در دوران کنونی نیز یک سلسله اقدامات گسترده فرهنگی اجتماعی، نظامی، اقتصادی و سیاسی و... توسط جریان استکبار به سرپرستی آمریکا و با هدف ممانعت از ایجاد بسترهای لازم برای ظهور امام عصر(عج) در حال انجام است که در این نوشتار به تشریح بخشی از این تلاش‌ها و اقدامات آنان (در حوزه فرهنگی و هنری) که با مدیریت آمریکا و توسط‌ ها‌لیوود در حال انجام است، اشاره خواهد شد.

قبل از پرداختن به چگونگی تاثیرگذاری آمریکا (هالیوود) برای ممانعت و تعویق در زمان ظهور امام عصر(عج) و بیان گوشه‌ای از جزییات اقدامات آنان در این خصوص، نیاز به توضیح و تبیین چند مسئله ‌می‌باشد که اشاره خواهد شد.
 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۸ ، ۱۱:۰۴

کتاب از تصویر تا اسطوره ( ایران در ادبیات و اندیشه فرانسوی قرن هیجدهم )

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۸ ، ۱۶:۱۴

به گزارش سلام سینما، انیمیشن سینمایی «بنیامین» به تهیه‌کنندگی مصطفی حسن آبادی و کارگردانی محسن عنایتی نوش آبادی به عنوان اولین انیمیشن سال ۹۸ سینمای ایران از 15 آبان ماه روی پرده سینماها می رود.
در خلاصه داستان «بنیامین» آمده است: "خرابکاری‌ آشر، دوست بامزه اما دست و پا چلفتی بنیامین باعث اسارت مادر بنیامین توسط سربازان پادشاه می‌شود. بنیامین تصمیم می‌گیرد برای نجات مادرش به سفری پرخطر برود و این سرآغازی است برای ماجراهای پرفراز و نشیب بنیامین و آشر... ."

انیمیشن سینمایی «بنیامین» کاری از موسسه «آینده نگار» شهریور امسال با حضور در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مورد استقبال کودکان و خانواده‌ها قرار گرفت و توانست جایزه بهترین پویانمایی را کسب کند.
طراحی این پوستر را هادی محمدیان برعهده داشته و پخش این فیلم با موسسه بهمن سبز است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۸ ، ۱۵:۲۶