اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

فیلم‌های ابرقهرمانی از نظر اقتصادی بسیار بااهمیت هستند. در حقیقت، این فیلم‌ها در جدول فروش فیلم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در نتیجه، ما هر ساله شاهد تعداد زیادی از این نوع فیلم‌ها هستیم که دارای کیفیت یکسانی هستند و شخصیت‌های جدید و گمنام زیادی، به نقش‌آفرینی دوباره در سری جدید این نوع فیلم‌ها می‌پردازند.

هم شرکت مارول و هم شرکت دی‌سی، بر سینماها و فرهنگ عموم مردم سلطه‌ی کامل دارند و بر آنها تاثیر می‌گذارند. اما با وجود شخصیت‌های بسیار زیاد در این فیلم‌ها، برخی از آنها بدون شک به محبوبیت زیادی دست پیدا می‌کنند، در حالیکه دیگر شخصیت‌ها به طور کلی فراموش می‌شوند.

این امر زمانی اتفاق می‌افتد که تماشاگران انتظارات زیادی داشته و از محتوای فیلم آگاه باشند. با این اوصاف، ما به بررسی پنج سری از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی و پنج سری از بدترین نوع این فیلم‌ها می‌پردازیم.

بنظر شما بهترین و بدترین دنباله‌ها از فیلم‌های ابرقهرمانی، کدام فیلم‌ها هستند؟

 

10- بهترین: ثور: رگناروک (Thor: Ragnarok)

بهترین و بدترین دنباله فیلمهای ابرقهرمانی-ثور رگناروک-کریس همسورث

فیلم «ثور: رگناروک»(Thor: Ragnarok) به شخصیت خیالی ثور و سری فیلم‌های آن، جان تازه‌ای بخشید. در نتیجه‌ی آن، ثور به اوج محبوبیت خود دست یافت.

تماشاگران از صحنه‌های جدید و خنده‌دار شخصیت این فیلم رضایت داشتند و این اتفاق در دو مجموعه‌ی بعدی فیلم «انتقام‌جویان»(Avengers) نیز ادامه یافت.

این فیلم یک موفقیت بزرگ بود و مجموعه بازیگران متنوعی را معرفی کرد. به علاوه، این فیلم شخصیت‌های قدیمی را احیا کرده و از شر شخصیت‌های ناکارآمد خلاص شد.

فیلم «ثور»(Thor) چنان پرطرفدار بود که قرار است یک سری جدید از آن ساخته شود. این اتفاق او را به اولین شخصیت دنیای سینمایی مارول تبدیل می‌کند که دارای یک چهارگانه است.

 

9- بدترین: انتقام‌جویان: عصر اولتران (Avengers: Age  of  Ultron)

بهترین و بدترین دنباله فیلمهای ابرقهرمانی-عصر اولتران

فیلم «انتقام‌جویان: عصر اولتران»(Avengers: Age of Ultron) فقط یک فیلم افتضاح معمولی نیست، بلکه مستحق قرارگیری در این فهرست می‌باشد.

مشکل اصلی این فیلم این است که راه را برای شروع مجموعه فیلم‌های دیگر از جمله «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»(Captain America: Civil War)، «ثور: رگناروک»(Thor: Ragnarok) و فیلم‌های «انتقام‌جویان»(Avengers) هموار می‌کند. در نتیجه، داستان این فیلم برای تماشاگران کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسد.

داستان زیادی در این فیلم اتفاق می‌افتد که روایت آن بی‌هدف و نامشخص است. این فیلم در مقایسه با اولین قسمت آن لذت‌بخش‌تر است اما سرانجام کار کمی ناامیدکننده است.

 

8- بهترین: کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان (Captain America: Winter Soldier)

بهترین و بدترین دنباله فیلمهای ابرقهرمانی-کاپیتان آمریکا سرباز زمستان

فیلم «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان»(Captain America: Winter Soldier) وقتی در سال 2014 روی پرده سینما رفت، همه‌ی تماشاگران را شگفت‌زده کرد.

استیو راجرز پس از دو حضور قبلی‌اش در فیلم‌های «کاپیتان آمریکا: اولین انتقام‌جو»(Captain America: First Avenger) و «انتقام‌جویان»(Avengers)، تأثیرگذاری زیادی را از خود برجای نگذاشت و مرد آهنین پیروز بلامنازع دنیای سینمای مارول بود.

اما این فیلم تمامی آن جلوه‌هایی که تماشاگران تا به حال از کاپیتان آمریکا ندیده بودند را به معرض نمایش گذاشت. این فیلم شخصیت استیو راجرز را در قرن بیست و یکم متحول کرد و همچنین بهترین سال‌های فیلمسازی در ژانر اکشن را رقم زد.

این فیلم همچنین یکی از شخصیت‌های بد و جذاب این ژانر را به معرض نمایش گذاشت. از آن زمان به بعد، استیو راجرز به قوی‌ترین، محبوب‌ترین و سرسخت‌ترین شخصیت‌ها تبدیل شد.

 

7- بدترین: کیک-اس 2 (Kick-Ass 2)

بهترنی و بدترین دنباله فیلمهای ابرقهرمانی-کیک-اس2

فیلم «کیک-اس 2»(Kick-Ass 2) برخلاف انتظارات، و عدم رضایت منتقدان و تماشاگران به روی پرده‌ی سینماها رفت و باعث شد که دیگر سری جدیدی از آن ساخته نشود.

فیلم «کیک-اس»(Kick-Ass) در سال 2010 یک فیلم جدید و هیجان‌انگیز بود، آن هم زمانی که فیلم‌های کمی براساس کتاب‌های مصور ساخته می‌شد. این فیلم ژانر خود را متحول کرد و ثابت کرد که یک فیلم ابرقهرمانی عالی و جذاب است.

متاسفانه دنباله‌ی این فیلم اینگونه نبود و فیلمی بی‌فروغ و ناامیدکننده بود. شخصیت‌های این فیلم نقش‌هایی را برعهده داشتند که آنها را به یک ابله تمام‌عیار تبدیل کرده بود.

شخصیت منفی داستان ضعیف بود و تلاش زیادی می‌کرد تا خود را پرخاشگر نشان دهد. اما بدتر از همه، صحنه‌های اکشن آن افتضاح و به طور کلی، یک فیلم مزخرف بود.

 

6- بهترین: مرد عنکبوتی 2 (Spider-Man 2)

بهترین و بدترین دنباله فیلمهای ابرقهرمانی-مرد عنکبوتی2

با وجود اینکه پس از فیلم «مرد عنکبوتی 2»(Spider-Man 2) سری‌های جدید و متعددی از آن ساخته شده، اما می‌توان گفت که هیچکدام از آنها کیفیت شایسته و مناسبی با سری دوم آن ندارند.

این فیلم که داستان منحصر به فردی را بیان می‌کند و اصلاً شبیه به دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی نیست، شخصیت پیتر پارکر را به گونه نمایش می‌دهد که می‌خواهد شخصیت ثانویه‌ی خود را برای بهتر شدن فیلم تغییر دهد.

این فیلم که به طور هوشمندانه ماهیت قدرت‌ها و شخصیت مثبت پیتر پارکر را بدون لباس مرد عنکبوتی نشان می‌دهد، او را به یک قهرمان واقعی تبدیل کرده و همچنین یکی از شرورترین شخصیت‌های داستانی به نام دکتر اختاپوس را به طرز فوق‌العاده‌ای به معرض نمایش می‌گذارد.

 

5- بدترین: بتمن در مقابل سوپرمن (Batman vs. Superman)

بهترنی و بدترین دنباله فیلمهای ابرقهرمانی-بتمن در مقابل سوپرمن

اولین باری که دوشخصیت پرطرفدار یعنی «بتمن» و «سوپرمن» جلوی دوربین با یکدیگر روبرو شدند، چه مشکلی می‌توانست وجود داشته باشد؟ خب، مشخص شد که مشکلات زیادی وجود خواهد داشت. این فیلم پر از آشفتگی بود که سعی داشت همه چیز را به نمایش بگذارد و نارضایتی را به دنبال بیاورد.

این فیلم، سوپرمن را همانند یک شخصیت تنها و مضطرب، و بتمن را همانند یک شخصیت روانی و قاتل بالفطره نشان می‌داد. از این رو، درک اینکه اصلاً چرا این فیلم ساخته شد بسیار سخت است.

اگرچه این فیلم هنوز طرفداران خاص خودش را دارد اما جای هیچ شکی نیست که یک فیلم دلسردکننده بود و نقطه‌ی عطفی را برای دنیای توسعه‌یافته دی‌سی رقم زد که عامل مهمی در افت نابهنگام آن بود.

 

4- بهترین: لوگان (Logan)

بهترین و بدترین دنباله فیلمهای ابرقهرمانی-لوگان-هیو جکمن

فیلم «لوگان»(Logan) پایانی فوق‌العاده‌ای بر حضور هیو جکمن در شخصیت ولورین بود. این فیلم به بررسی دقیق حالت روحی ولورین می‌پردازد و او را از دنیای فیلم‌های «مردان ایکس»(X-Men) بیرون کشیده و او را وارد دنیای واقعی می‌کند.

به علاوه، این فیلم شخصیت ضعیف و پا به سن گذاشته‌ی لوگان را به تماشاگران نشان می‌دهد که دیگر قادر نیست اعضای بزرگ‌ترین ابرقهرمانان جهان را همراهی کند.

خشونت و وحشیگری این فیلم مناسب شخصیت اول آن است. در واقع، او ابرقهرمانی است که با چاقوی خود دست به کشتن می‌زند. اگر این فیلم آخرین مجموعه از فیلم «مردان ایکس»(X-Men) باشد، بنابراین این سری به موفقیت خود دسته یافته است. اما متأسفانه این طور نیست.

 

3- بدترین: مردان ایکس 3 (X-Men 3)

بهترین و بدترین دنباله فیلمهای ابرقهرمانی-مردان ایکس3-هیو جکمن

فیلم «مردان ایکس3»(X-Men 3) که پس از مدت کوتاهی بعد از فیلم «مردان ایکس2»(X-Men 2) منتشر شد، بدون شک فیلمی ناامیدکننده بود.

این فیلم از دو داستان بزرگ و فوق‌العاده‌ی «مردان ایکس»(X-Men)، یعنی «سرگذشت ققنوس سیاه» و «درمان انسان‌های جهش پیداکرده»بهره می‌برد و آنها را بدون هیچ دلیلی در یک فیلم به معرض نمایش می‌گذارد.

افکت‌های فیلم افتضاح و لباس‌های افراد مضحک بودند، اما بدتر از همه، نحوه‌ی رفتار با شخصیت‌های فیلم بود. کم توجهی به شخصیت سایکلاپس قابل‌قبول نبود و باز هم تکرار می‌کنم، اگر شما شخصیتی همچون ولورین، پروفسور ایکس یا مگنیتو نداشتید، در حقیقت هیچ نقشی در این فیلم ایفا نمی‌کردید. این فیلم نقطه‌ی عطفی برای این مجموعه فیلم‌ها بود و همچنان سری جدیدی از این فیلم‌ها منتشر می‌شود.

 

2- بهترین: شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

بهترنی و بدترین دنباله فیلمهای ابرقهرمانی-شوالیه تاریکی

فیلم «شوالیه تاریکی»(The Dark Knight) در سال 2008 منتشر شد و یکی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان (و ابرشرورهای) دنیا را معرفی کرد و آنها را به شهرت رساند. فضای این فیلم تیره و تار، پرتنش و حساب‌شده بود و به خوبی به موضوع آشفتگی و نظم، و همچنین رابطه‌ی جوکر و بتمن پرداخت.

اما نقش‌آفرینی هیث لجر در نقش جوکر و شاهزاده‌ی جرم و جنایت، چیزی بود که برای تماشاگران بسیار دلنشین بود. بازی در این فیلم و عملکرد بی‌نظیر او باعث شد که جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آورد. این فیلم حتی دوازده سال پس از انتشارش، هنوز یک فیلم با کیفیت است و یکی از بهترین فیلم پیشنهادی در این ژانر است.

 

1- بدترین: مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز (The Amazing Spider-Man)

بهترین و بدترین دنباله فیلمهای ابرقهرمانی-مرد عنکبوتی شگفت انگیز

فیلم «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲»(The Amazing Spider-Man 2) قطعاً یکی از نمونه‌هایی است که نباید دنباله‌ای برای آن ساخته می‌شد. این فیلم که نمونه‌ی افراط و زیاده‌روی در صنعت سینما به شمار می‌آید، پیش‌زمینه‌ی کامل و تمام عیاری دارد.

به عبارت دیگر، افراد شرور زیادی در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند و دنباله، اسپین‌آف و داستان‌های فرعی زیادی براساس آن ساخته شده است. نتیجه‌ی نهایی کار یک فیلم آشفته است که به نظر می‌رسد شبیه به یک بازی ویدیویی ناتمام باشد که محتوای آن چند ماه زودتر از تکمیل کار در معرض عموم قرار گرفته است.

روی کاغذ، این فیلم افتضاح است، اما گروه بازیگری فوق‌العاده‌ای دارد و لباس مرد عنکبوتی نسبت به نسخه‌های گذشته بهتر به نظر می‌رسد. می‌توان گفت که اندرو گارفیلد و مهمتر از همه، شخصیت مرد عنکبوتی، استحقاق فیلمی بهتر از این را داشتند.

مترجم: وحید فیض خواه

منبع: سلام سینما از ScreenRant

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی