اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

ارتش آمریکا به روایت هالیوود | ناجیان جهانی

سه شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۶، ۰۴:۰۱ ب.ظ

عملیات انجام شده توسط ارتش و نظامیان ایالات متحده آمریکا در بسیاری از فیلم های ساخته شده در هالیوود به صورتی خارق العاده و دور از ذهن به تصویر کشیده می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران، شاید اگر ناتوانی نیروهای آمریکایی در جنگ های متعدد و تعداد کشته های بسیار آنها را در جنگ های زیادی که در اکثر آنها خود آمریکا عامل جنگ افروزی بوده را نمی دیدیم، باور نمی کردیم که آمریکا در جنگ های چریکی ضعیف تر از بسیاری از کشورهاست، چرا که هالیوود همیشه درباره نیروهای آمریکایی و به طور کلی قوه نظامی آن کشور آن قدر اغراق کرده است که بیننده اگر در میدان جنگ واقعی عجز آن را نمی دید شاید سربازان آمریکایی را روئین تن یا موجودی فراتر از انسان می شمرد.

این تصویر اغراق آمیز همیشگی، به قدری حرفه ای ترسیم می شود که هر بار بیننده را با وجه دروغین دیگری از نیروی نظامی آمریکا روبه رو می کند. بی شک این حرکات هدفمند در آینده رنگ های تازه ای به خود خواهد گرفت.

سینمای جنگی هالیوود همیشه به دنبال دو هدف بزرگنمایی قدرت نظامی آمریکا و دامن زدن به توهم توطئه علیه آمریکاست.

 

فیلم سینمایی "اولین خون" (First Blood) که در سال 1982 میلادی ساخته شده است را شاید بتوان به عنوان نخستین فیلم هالیوودی دانست که در آن ارتش ایالات متحده آمریکا با اغراق به تصویر کشیده شده است.

در این مجموعه فیلم های اکشن که قسمت های دوم و سوم آن نیز با عناوین "رمبو: اولین خون، قسمت دوم" (Rambo: First Blood Part II) و "رمبو3" (Rambo III) به ترتیب درسال های 1985و 1988 میلادی اکران شدند، سیلوستر استالونه نقش سربازی آمریکایی را بازی می کرد که با توانایی های دور از ذهن و خارق العاده خود با کومونیست ها در ویتنام، نیروهای نظامی در افغانستان و شورشی ها در میانمار به تنهایی می جنگد.

"سیلوستر استالونه" به عنوان یک نظامی آمریکایی در بسیاری از صحنه های این فیلم اکشن کارهایی را انجام می دهد که تنها در فیلم های هالیوودی و یا شاید در برخی انیمیشن های جنگی به تصویر کشیده می شود، او به تنهایی به جنگ صدها و یا هزاران جنگجو می رود و بدون اینکه به "جان رمبو" (سیلوستر استالونه) آسیبی برسد تمامی دشمنان را از پایی در می آورد.


فیلم" آخرین انتخاب" (The Final Option) که در سال 1982 میلادی اکران شد نیز نیروهای آمریکایی را به تصویر می کشد که برای نبرد با دشمنان خود، اینبار با شریک جنایات خود یعنی انگلستان هم پیمان می شوند.

در این فیلم سینمایی لوییس کالینز و جودی دیویس حضور دارند و "آخرین انتخاب" کماندوهای آمریکایی و انگلیسی را نشان می دهد که برای جنگ با دشمنان این 2 کشور به پا می خیزند و با فنون نظامی خاص و محرمانه ای که تنها در اختیار این دو کشور است دشمنان را نابود می کنند.

 

فیلم سینمایی "دلتا فورس" (The Delta Force) به کارگردانی مناهم گولان که در سال 1986 میلادی روی پرده سینماها رفت نیز نمونه دیگری از فیلم های هالیوودی است که در نشان دادن ارتش ایالات متحده آمریکا بسیار مبالغه کرده است.

این فیلم سینمایی که چاک نوریس و لی ماروین در آن ایفای نقش کرده اند، با پرداخت به موضوع شکست عملیات" چنگال عقاب" که در سال 1980 میلادی توسط نیروهای آمریکایی برای آزاد سازی سفارت این کشور در ایران انجام شده بود آغاز می شود. در ادامه این فیلم سینمایی نیز تیم "دلتا فورس" با ارتش کشور لبنان می جنگند، جنگی که طبق معمول دیگر فیلم های هالیوودی با عملیات دور از انتظار و مافوق انسانی صورت می گیرد.

نمونه دیگری از فیلم های سینمایی ساخته شده توسط هالیوود که ارتش به ظاهر قوی و شکست ناپذیر ایالات متحده آمریکا را به تصویر می کشد "غارتگر" (Predator) به کارگردانی جان مک تیمان نام دارد.

در این فیلم اکشن که آرنولد شوارتزنگر، بازیگر معروف و محبوب فیلم های اکشن دهه 80 میلادی ایفای نقش می کند، کماندوهای آمریکایی این بار به جنگ عده یا گروهی زمینی نمی پردازند، در این فیلم، هالیوود با برداشتن یک گام تازه، نیروهای ارتش آمریکا را نشان می دهد که در جنگل های مرکزی این قاره به جنگ موجودی فضایی (غارتگر) می پردازند.

اکران" غارتگر" در سال 1987 میلادی به نوعی آغاز ظهور جنگ آمریکایی ها با موجودات فضایی و فرازمینی بود که بعدها با گذشت زمان و پیشرفت صنعت جلوه های ویژه رایانه ای ساخت اینگونه فیلم ها به اوج رسید.

هالیوود برای ادامه روند به تصویر کشیدن قدرت خیالی و دور از ذهن ارتش آمریکا در دهه 90 میلادی نیز با ساخت فیلم سینمایی" یگان ویژه" (Navy Seals)به کارگردانی لوییس تیگ سعی بر نشان دادن این ارتش کرد.

موضع این فیلم نیز که در آن چارلی شین به عنوان یک مامور یگان ویژه بازی می کند همانند دیگر آثار مشابه به آن بیانگر جنگ آمریکا و دشمنان این کشور است که باز هم طبق معمول این ارتش شکست ناپذیر (البته فقط در فیلم ها) است که پیروز می شود.

در سال 1996 میلادی نیز استیون سیگال، بازیگر مطرح و برجسته فیلم های اکشن هالیوودی در فیلم سینمایی "تصمیم اجرایی" (Executive Decision) به عنوان یکی از نیروهای نظامی شکست ناپذیر آمریکایی روی پرده سینماها رفت.

با ظهور جلوه های رایانه ای در دهه 90 و بیشتر شدن استفاده از این تکنیک در فیلم ها، هالیوود نیز بی کار ننشسته و برای ایجاد اغراق بیشتر برای به تصویر کشیدن ارتش ایالات متحده آمریکا از این تکنیک نیز استفاده کرد، به طوری که فیلم سینمایی "تصمیم اجرایی" از نخستین فیلم هایی بود که از این سیستم استفاده کرد.

 

"اشک های خورشید" (Tears of the Sun) به کارگردان آنتونی فوکوا با اکران در سال 2003 میلادی بار دیگر قدرت خارق العاده و دور از ذهن نیروهای نظامی آمریکا را روی پرده سینماها برد.

بروس ویلیس، بازیگر مطرح و برجسته هالیوودی در فیلم سینمایی" اشک های خورشید" نقش رییس یک یگان ویژه ارتش نیروی زمینی آمریکا را بازی می کرد که با انجام عملیات دور از ذهن و خارق العاده این تیم که برخی از صحنه های آن شاید در خور شایسته ساخت انیمیشن های جنگی باشد به نجات یک آمریکایی که در نیجریه است می شتابد.

 

مجموعه فیلم های سینمایی "جیمز باند" (James Bond) را نیز شاید بتوان جزو اینگونه فیلم ها دانست. در این مجموعه فیلم های اکشن خبری از ارتش، کماندوها و جنگجویان آمریکایی نیست، اما شخصی به نام" جیمز باند" وجود دارد که با در اختیار داشتن تجهیزاتی فوق العاده پیشرفته که برطبق فیلم های هالیوودی تنها در اختیار این کشور است به جنگ دشمنان می رود و همانند روال تمام این فیلم ها همیشه در آخرین لحظه به صورت عجیبی که باز هم تنها در فیلم های هالیوودی دیده می شود به پیروزی می رسد.

در حال حاضر نیز فیلمسازان هالیوودی می کوشند تا با ساخت آثار جنگی نشان دهند که این کشور مورد مظلومیت واقع شده و کماکان مانند گذشته تلاش می کنند تا با دشمنان بجنگند، به طوری که کاترین بیگلو که پیش از این فیلم جنگی"مهلکه" (The Hurt Locker) را ساخته است قصد دارد در تابستان سال جاری فیلمبرداری فیلم سینمایی را آغاز کند که در آن ارتش آمریکا طی عملیاتی زمینی موفق می شوند اسامه بن لادن، سرکرده گروه تروریستی القاعده را بکشند
 

 


 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی